Tonalitat de Do

arxius adjunts
Download this file (ambitC1.pdf)ambitC1.pdf61 Kb

C1. Les oques

1. Les oques
Els símbols C-G que veiem en el primer compàs damunt la línia d'acompanyament corresponen, en xifrat harmònic modern, als acords Do-Sol. A mesura que anem tocant la melodia, els moviments de la manxa faran sonar aquests dos acords: Do en tancar, Sol en obrir. Les notes de l'acompanyament amb el cap rodó representen els baixos. Les que tenen el cap en forma de x són els acords.

arxius adjunts
Download this file (01.oques.pdf)01.oques.pdf99 Kb

C1. Corre Guineueta

2. Corre guineueta

Toquem d'entrada només la melodia. Intentem obtenir un so constant (lligat), amb un volum mig (ni massa fort ni massa fluix), i moviments suaus de la manxa. Quan la lectura sigui fluïda podem afegir-hi l'acompanyament.

arxius adjunts
Download this file (02.guineueta.pdf)02.guineueta.pdf83 Kb

C1. La lluna la pruna

3. La lluna la pruna
Aquestes primeres cançons, encara que prou conegudes, és bo de llegir-les nota per nota, doncs ara és el moment d'establir la relació entre: el nom de la nota (do, re,...) el botó, el dit de la mà dreta, i el sentit de la manxa (obrir-tancar). Observem que apareix un silenci al final de cada frase: és un bon moment per apretar la vàlvula de l'aire, si s'escau.

arxius adjunts
Download this file (03.lalluna.pdf)03.lalluna.pdf89 Kb

C1. Truc i truc truc

4. Truc i truc truc

Cançó amb ritme ternari (3/4): ara l'acompanyament consta d'un baix (que mirarem d'allargar) i dos acords (que podríem fer ben curts). Pot ser bo de practicar aquest acompanyament per separat (p.ex: 4 compassos tancant, 4 compassos obrint) mirant d'obtenir un bon patró rítmic.

arxius adjunts
Download this file (04.truc.pdf)04.truc.pdf61 Kb

C1. El ballano de Salardú

5. El ballano de Salardú

És recomanable llegir poca estona i sovint. Així mantenim la màxima concentració i anem sumant experiència. En aquesta cançó pot resultar pràctic repetir unes quantes vegades amb la mà dreta la melodia del compàs n.15, com si es tractés d'un petit exercici, abans de posar-hi l'acompanyament.

 

arxius adjunts
Download this file (05.ballano.pdf)05.ballano.pdf86 Kb

C1. Ball pla del Pallars

6. Ball pla del Pallars

El principal objectiu que ens proposem a Reia'lboc és el de la lectura correcta. Això vol dir saber localitzar una nota, és a dir, saber-ne el nom i saber a quin botó i en quin sentit podem trobar-la. Fixem-nos que, fins ara, sempre toquem en la mateixa posició: 4 dits, 4 botons, 8 notes (l'escala de Do major).

arxius adjunts
Download this file (06.ballpla.pdf)06.ballpla.pdf62 Kb

C1. Ballet de Déu

7. Ballet de Déu

En aquesta cançó hem escrit l'acompanyament amb un pentagrama complet amb clau de fa. Ho hem fet així perquè, en la darrera línia, hem proposat un exercici que ens ajudarà a conèixer el nom i posició dels baixos que tenim a mà esquerra. Es tracta d'imitar o doblar amb la mà esquerra les notes que fa la melodia amb la mà dreta.

arxius adjunts
Download this file (07.ballet.pdf)07.ballet.pdf59 Kb